DOWODY OSOBISTE - Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego

Kod RWA

5344

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego składany w urzędzie  (formularz dla osób dorosłych i dzieci)

 

Zgłoszenia dokonuje:

 

osobiście posiadacz dowodu osobistego w organie dowolnej gminy;

w imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych, zgłoszenia dokonuje rodzic, opiekun prawny lub kurator;

pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania tego zgłoszenia;

osobiście posiadacz dowodu osobistego przebywający poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej (lub w formie pisemnej za pośrednictwem poczty lub telefaksu, lub przez pełnomocnika).

Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego składany elektronicznie:

 

Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego składany elektronicznie  przez platformę ePUAP przez posiadacza dowodu osobistego (nastąpi przekierowanie do strony obywatel.gov.pl);

Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego składany elektronicznie  przez platformę ePUAP dla dziecka lub podopiecznego (nastąpi przekierowanie do strony obywatel.gov.pl);

Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego składany elektronicznie  (formularz do pobrania, dokument należy opatrzyć kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem osobistym osoby uprawnionej do dokonania zgłoszenia);

 

 

 dowód osobisty; w przypadku braku dowodu osobistego ważny dokument paszportowy.

 

 jeżeli zgłoszenia dokonuje pełnomocnik, pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia; jeżeli zgłoszenia dokonuje pełnomocnik w formie dokumentu elektronicznego, załącza się dokument elektroniczny zawierający pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia, a w razie niemożności jego uzyskania, odwzorowanie cyfrowe pełnomocnictwa;

 

 Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych

na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 6 sierpnia 2010r. o dowodach osobistych) informacja do zapoznania;

Miejsce złożenia dokumentów

Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego można dokonać w dolnym organie gminy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

 

Dowody osobiste, ul. 3 Maja 10, „okienko” przy pokoju nr 25.

 

 

UWAGA:

ostatni Klient przyjmowany jest 20 minut przed końcem pracy Urzędu.

 

 

Opłaty

Brak

Termin i sposób załatwienia

Urzędnik od razu przekazuje dane o utracie lub uszkodzeniu.

 

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010r. o dowodach osobistych (tj. Dz.U. z 2019r. poz. 653, 730, 2294);

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 stycznia 2020r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz.U. z 2020r. poz. 31);

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego (Dz. U. z 2019 r. poz. 400);

Ustawa z dnia 17 lutego 2005r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz.U. z 2019r. poz. 700, 730, 848, 1590, 2294).

Tryb odwoławczy

Brak

Inne informacje

Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał osobistego zgłoszenia organowi gminy lub konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej, wydaje się zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego.

 

Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w formie dokumentu elektronicznego oraz posiadaczowi dowodu osobistego przebywającemu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, który dokonał zgłoszenia w formie pisemnej za pomocą poczty lub telefaksu, zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje się na żądanie.

 

Do zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego załącza się uszkodzony dowód osobisty, a jeżeli zgłoszenie nastąpiło w formie dokumentu elektronicznego, konsulowi lub za pomocą usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, dokument tez przekazuje się osobiście lub pocztą.

 

W przypadku zgłoszenia Policji utraty dowodu osobistego w wyniku przestępstwa, nie stosuje się przepisu o niezwłocznym osobistym zgłoszeniu organowi dowolnej gminy lub konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej.

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 2.08.2021
Dokument wytworzony przez: Wydział Spraw Obywatelskich
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Beata Kisiel
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 02 sierpnia 2021 12:50
Dokument wprowadzony do BIP przez: Katarzyna Szczepańska
Ilość wyświetleń: 617
06 marca 2025 12:59 (Olga Korczak) - Aktualizacja danych sprawy.
24 marca 2022 11:25 (Piotr Walczak) - Aktualizacja danych sprawy.
11 marca 2022 11:00 (Beata Kisiel) - Aktualizacja danych sprawy.